Często w trakcie pracy na komputerze zdarza nam się robić wiele powtarzalnych rzeczy. Kopiujemy tekst, wklejamy go w innym miejscu lub w kilku miejscach. Kolorujemy jedną komórkę w Excelu, póżniej chcemy powtórzyć to na wielu innych pojedynczo wybranych komórkach. Oczywiście możemy za każdym razem klikać myszką w odpowiednie pola i wybierać odpowiednie polecenia. Jednak znacznie łatwiekszym sposobem jest skorzystanie ze skrótów klawiaturowych. Skróty są po to, żeby nam ułatwić życie i zoptymalizować pewne procesy w trakcie używania komputera. Oczywiście na samym początku będzie nam trudno się do tego przyzwyczaić, jednak po pewnym czasie używanie skrótów tak wchodzi w krew, że ciężko jest pracować bez nich.
Najczęściej używanymi skrótami są te pozwalające nam na operacje z wykorzystaniem schowka Windows.
CTRL + A - Zaznacz wszystko.
CTRL + C - Kopiuj
CTRL + X - Wytnij
CTRL + V - Wklej
Kopiowanie od wycinania różni się tym, że kopiowany obiekt pozostaje na swoim miejscu. Natomiast wklejenie wyciętego elementu powoduje to, że znika on ze swojej macierzystej lokalizacji.
Operacje te mogą być wykonytwane na plikach, tekście, muzyce itp.
Kolejnym bardzo często wykorzystywanym skrótem jest kombinacja CTRL + Z, która nam pozwala na cofnięcie ostatnio wykonanej operacji. Przykładowo skazowaliśmy o jeden blok tekstu za dużo. Po wciśnięciu CTRL + Z, cały nasz skasowany tekst zostaje przywrócony.
Inne bardzo przydatne skróty:
W MS Word
CTRL + B - Zmienia tekst na pogrubiony.
CTRL + I - Zmienia tekst na pochylony.
CTRL + U - Zmienia tekst na podkreślony.
CTRL + Strzałka w prawo - Przeskakuje o jeden wyraz w prawo.
CTRL + Strzałka w lewo - Przeskakuje o jeden wyraz w lewo.
CTRL + Shift + Strzałka w prawo - Zaznacza jeden wyraz w prawo.
CTRL + Shift + Strzałka w lewo - Zaznacza jeden wyraz w lewo.
CTRL + S - Zapisuje dokument
CTRL + P - Uruchamia menu drukowania.
W MS Excel
CTRL + 1 - Uruchamia menu Formatowanie Komórek.
CTRL + B - Zmienia tekst na pogrubiony.
CTRL + I - Zmienia tekst na pochylony.
CTRL + U - Zmienia tekst na podkreślony.
Shift + Strzałka w prawo - Zaznacza jedną komórkę (lub blok komórek) w prawo.
Shift + Strzałka w lewo - Zaznacza jedną komórkę (lub blok komórek) w lewo.
Shift + Strzałka w górę - Zaznacza jedną komórkę (lub blok komórek) w górę.
Shift + Strzałka w dół - Zaznacza jedną komórkę (lub blok komórek) w dół.
CTRL + S - Zapisuje dokument
CTRL + P - Uruchamia menu drukowania.
W MS Power Point
F5 - Uruchamia pokaz slajdów.
CTRL + S - Zapisuje dokument
CTRL + P - Uruchamia menu drukowania.
Skróty klawiaturowe pomocne w samym MS Windows.
CTRL + A - Zaznacz wszystko.
CTRL + C - Kopiuj
CTRL + X - Wytnij
CTRL + V - Wklej
Skróty te dotyczą zarówno tekstu, jak i plików.
Klawisz Windows + E - Uruchamia Eksploratora Windows.
Klawisz Windows + L - Blokuje komputer i przywołuje ekran logowania.
Klawisz Windows + M - Minimalizuje wszystkie otwarte okna.
Klawisz Windows + Tab - uruchamia przełączanie się między otwartymi oknami w trybie 3D (Od Windows Vista).
Lewy Alt + Tab - Uruchamia przełączanie się między otwartymi oknami.
Ctrl + Shift - Przełącza pomiędzy różnymi układami klawiatury. Jeżeli zamiast Z na ekranie wyskakuje Y, i na odwrót to pewnie niechcący w trakcie pisania przełączyliśmy układ Klawiatury z Polskiego programisty, na Polski Maszynistki - Wtedy wystarczy wcisnąć CTRL + Shift i problem zniknie.
Klawisz Windows wygląda tak:
Skrótów jest wiele, ale jeśli zacznie się z nich cyklicznie korzystać, to łatwo je zapamiętamy, a na pewno znacznie usprawnią pracę z komputerem.