Jest to usługa typu Dysk w Chmurze. Polega ona na tym, że nasze pliki są wysyłane na serwery właściciela usługi Na naszym lokalnym dysku w komputerze tworzy nam się katalog Dropbox.
Od tej chwili każdy plik zapisany wewnątrz tego katalogu, będzie automatycznie przesyłany na serwer firmy DropBox i tam przechowywany w przydzielonej nam przestrzeni. W zależności od tego, jaką "taryfę" wybierzemy, ta przestrzeń ma odpowiednią wielkość.
W przypadku darmowej usługi, dostajemy przestrzeń wielkości 2 GB z możliwością powiększenia tej darmowej przestrzeni do 16 GB. Żeby to zrobić trzeba wykonać kilka rzeczy, między innymi polecić usługę swoim znajomym, czy zgodzić się na automatyczną synchronizację zdjęć ze swojego smartfona. O tej synchronizacji będę jeszcze pisał.
2GB To całkiem spora przestrzeń, jeśli weźmiemy pod uwagę tylko dokumenty. Trochę mało, jeśli chodzi o przechowywanie muzyki, nie mówiąc już o filmach. Jednak często najważniejsze są dla nas dokumenty. I do tego DropBox nadaje się wyśmienicie.
Dodatkowym atutem Dropbox ?a jest możliwość synchronizacji dokumentów pomiędzy komputerami. Przykładowo, mamy komputer stacjonarny i laptop. Na komputerze stacjonarnym konfigurujemy DropBox ?a, zapisujemy tam dokument, nad którym pracujemy. Następnie na laptopie również instalujemy DropBox ?a na to samo nasze konto, którego użyliśmy na komputerze stacjonarnym. Zaczyna się synchronizacja, a w katalogu DropBox na Laptopie lądują nasze pliki, które zapisaliśmy w komputerze stacjonarnym. Pozwala nam to na to, żeby nad jednym dokumentem pracować zarówno na swoim komputerze stacjonarnym, czy do w domu, czy w firmie, oraz na laptopie. Dzięki synchronizacji zawsze pracujemy z najświeższą wersją pliku. Nie musimy pamiętać o tym, żeby plik sobie przesłać mailem, czy zapisać na pendrive. Dodatkowo plik, na którym pracujemy jest potrójnie zabezpieczony. Jego kopia znajduje się na komputerze stacjonarnym, na laptopie, oraz w chmurze. Nawet, jeśli ulegnie awarii dysk w którymś z naszych komputerów, to i tak nam pozostają inne kopie pliku.
Kolejną funkcją, którą nam daje Dropbox, jest tzw. wersjonowanie plików. Co to oznacza? Jeśli napiszemy jakiś tekst w naszym dokumencie, zapisujemy zmiany, a na drugi dzień na innym urządzeniu wprowadzamy do dokumentu zmiany. Znów zapisujemy. Po przyjściu do domu zaglądamy do dokumentu i stwierdzamy, że zmiany wprowadzone wcześniej na laptopie są bez sensu. Dzięki DropBox możemy się cofnąć do wersji dokumentu sprzed wprowadzenia zmian. Cofnąć się możemy praktycznie bez ograniczeń aż do samego początku powstawania dokumentu. To też jest pewna forma bezpieczeństwa. Wyobraźmy sobie sytuację, gdzie pracujemy nad bardzo ważnym dokumentem. Poświęciliśmy mu wiele godzin naszej uwagi. Pewnego razu niechcący zaznaczamy cały tekst (CTRL+A), a następnie wciskamy spację. Zamiast wielu stron naszej pracy, naszym oczom ukazuje się tylko jedna spacja. Nie jest to jeszcze tragedia, bo wystarczy chociażby zrobić Cofnij wprowadzone zmiany (CTRL+Z), albo zamknąć dokument bez zapisywania zmian. Jednak często jest tak, że nieszczęścia chodzą parami. Czyli zamykamy dokument i zgadzamy się na zapisanie wprowadzonych zmian. Cała nasz praca poszła na marne. Jednak dzięki DropBox możemy się cofnąć do poprzedniej wersji sprzed ostatniego zapisania zmian. Cała nasz praca została ocalona. Może takie sytuacje wydają się być mało prawdopodobne, jednak wbrew pozorom zdarzają się i to nierzadko.
Tyle na temat Dropbox. Niedługo zamieszczę dokładną instrukcję tego jak zainstalować i skonfigurować tą usługę. Tymczasem zapraszam do założenia konta w usłudze Dropbox - wystarczy kliknąć w link poniżej: